torsdag 4 november 2010

Hade en diskussion idag, men det är inte första gången det har kommit upp, därför jag kände för att ta upp det här. Det finns folk som påstår att S.A.D (seasonal affektive disorder) bara är en bortförklaring för folk att få deppa ner sig, att det hjälper o bara vara lite positiv, om man bara skärper sig typ. Klart som fan man ska vara positiv, det kan ju bara göra det bättre. Men läkare och forskare hade la inte ansett det som ett problem, som bara drabbar folk som bor på norra delen av jordklotet, om det hjälpte att "vara lite positiv". För de som har det riktigt illa, rekommenderar läkare t.o.m att helt enkelt flytta söderut. Jag förstår hur de tänker, jag var sjukt deprimerad, men vända på skiten jätte fort, bara genom att byta attityd, jag valde helt enkelt att vara positiv, men att vara deprimerad och att vara vinterdeprimerad är helt olika saker, det är ju annorlunda när en depression kommer utifrån, te.x på grund av familjeproblem. Man kan inte kontrollera vad som händer, men man kan kontrollera hur man reagerar på det. Det är ju rätt naturligt att reagera negativt när det händer negativa grejer runt sig, men jag vet av egen erfarenhet att det går kontrollera hur man reagerar på det. Men med S.A.D händer det inuti ens kropp, hormonerna ändras, och ens hormoner är ju något svårare att kontrollera, precis som pms och klimakteriet. Det finns grejer man kan göra för att bli gladare, att skratta släpper loss endorfiner som gör en glad, att le skickar glada reaktioner till hjärnan och att ibland helt enkelt välja att inte tänka på det dåliga och tänka på det bra. Men när hormonbalansen ändras så har man helt enkelt inte samma kontroll över sig själv. Jag håller helt med att man ska vara så positiv som möjligt, och det är så jag tänkt försöka tackla denna vintern, b.la. Men att S.A.D bara är ett påhitt, är bullshit! Och påstår man det, så har man helt enkelt inte haft det själv. Jag tror att det här med att välja att vara positiv, är en mognads grej. Men folk, det är fruktansvärt onödigt att gå runt o vara deppig i onödan, ta det från ngn som led av det alldeles för länge! Ibland är det okej att vara lite nere. Händer det något brukar jag ge mig själv en dag att deppa över det, men dagen efter måste jag vara awesome! Lr jag försöker iaf haha jag kan få riktigt negativ damp ibland! (men det beror ofta på för lite sömn, för lite mat, lr elektronik) Men det går över rätt fort också. Hakunamatata för fan! XD


kände plötsligt för o bjuda på en gammal bild av mig själv, vsg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

uttryck dig