onsdag 10 november 2010

Drömmar

Jag har börjat drömma igen. Har gått en tid då jag inte kommit ihåg en enda dröm jag haft. Förr kunde jag ha helt tokiga drömmar, ofta i neonfärger och väldigt långa, detaljerade och roliga. Ett tag drömde jag bara om utomjordingar, en annan gång bara om zombies. Jag har drömt mardrömmar jag vägrar berätta för folk, för det är läskigt att mitt eget medvetna kokat ihop något så stört, andra drömmar vill jag aldrig glömma.
Drömmar fascinerar mig, och jag försöker ofta tyda dem, men ärligt så är de bara så tokiga ibland, att det inte går. För även om det finns drömtydnings hemsidor och böcker, så finns det inga som kan förklara de jag haft. Egentligen så vet jag inte så mycket om drömmar, jag har bara egna teorier efter egna erfarenheter, och möjligtvis sånt man snappat upp i böcker eller i tv. Jag går inte efter Freuds teorier iaf, han var ju bara sexgalning som trodde att allt tydde på att man var kåt.

Något jag märkt själv är att när man är som mest kreativ, om man ritar och skriver mycket, blir drömmarna tydligare och intressantare. Det var när jag skrev som mest i tonåren som jag hade drömmar i neon som var långa och konstiga. I gymnasiet, de gångerna jag fick sova, när jag var deprimerad och led av insomnia, var drömmarna sjukligt läskiga och jag var alltid jätte rädd när jag la mig. Vad kan egentligen en zombie dröm betyda lixom? Om man ser sig själv hugga en levande död i ansiktet, om och om igen med en sax?

Vi tar ett exempel. En gång, för rätt många år sedan nu, drömde jag att jag var med som i ett tv spel. Drömmen var i neon och även om det handlade om att jaga varann så var den inte det minsta läskig. Varje gång man dog hamnade man på månen, där man fick välja en farkost att ta sig ner till jorden, och vara med i spelet igen.  När man stog där på månen, kunde man tydligt se den neonfärgade jorden och det var väldigt coolt. Första gången valde jag som ett litet litet flygplan, fast med bara en vinge, att flyga ner med. Och jag kommer ihåg att jag var lite nervös över det, när jag skulle fara ner, men jag kom ner fint. Andra gången valde jag en hel kropps täckande gummi dräkt. Jag hoppade av månen, såg hur jorden kom närmre och närmre och när jag nuddade marken studsade jag flera gånger. Efter det vaknade jag. Det var en av mina favorit drömmar, men vad fan kan den betyda?? Om den ens betyder något, för man kan la drömma helt meningslösa drömmar också. Jag har alltid haft en rätt tokig fantasi, kanske bara den for iväg lite och skapade en rolig dröm?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

uttryck dig